On Wednesday, New York Attorney General Letitia James announced a massive antitrust lawsuit against Facebook, claiming that the social network has hurt competition by buying smaller companies such as Instagram and WhatsApp. Forty-seven other state and regional attorneys general agree with the lawsuit.
The lawsuit focuses on Facebook's acquisitions, particularly the $ 1 billion Instagram market in 2011. In addition to the acquisition strategy, attorneys allege that Facebook used the power and scope of its platform to restrict user growth to competing services.
"Για σχεδόν μια δεκαετία, το Facebook χρησιμοποίησε την κυριαρχία και τη μονοπωλιακή του δύναμη για να συντρίψει smallerυς αντιπάλους και να εξαλείψει τον ανταγωνισμό", δήλωσε η James σε συνέντευξη Τύπου.
"Το Facebook χρησιμοποίησε τεράστια χρηματικά ποσά για να αποκτήσει πιθανούς αντιπάλους πριν απειλήσουν την κυριαρχία της εταιρείας".
The Federal Trade Commission filed a separate lawsuit against Facebook on similar grounds, which was announced at the same time as the lawsuit above. The FTC case specifically asks for the court to break the dominance of the social network, splitting the Instagram and WhatsApp services into two independent companies.
"Στόχος μας είναι να αναστρέψουμε την αντιανταγωνιστική συμπεριφορά του Facebook και να αποκαταστήσουμε τον ανταγωνισμό, ώστε η καινοτομία και ο ελεύθερος ανταγωνισμός να ευδοκιμήσουν", said Ian Conner, Director of the FTC Competition Office.
Το Facebook από την άλλη ισχυρίζεται ότι και οι δύο εξαγορές έγιναν σε συνεννόηση με τις ρυθμιστικές υπηρεσίες και ότι η ανατροπή τους θα αποτελούσε ένα επικίνδυνο προηγούμενο. "Χρόνια μετά την έγκριση των εξαγορών μας από την FTC, η κυβέρνηση θέλει τώρα μια αλλαγή χωρίς να λαμβάνει υπόψη τον αντίκτυπο που θα είχε το προηγούμενο στην ευρύτερη επιχειρηματική κοινότητα ή στους ανθρώπους που επιλέγουν τα προϊόντα μας καθημερινά", αναφέρει η εταιρεία.
Μια άλλη παράμετρος της αντιμονοπωλιακής αγωγής είναι αν το Facebook που απέκτησε τις εταιρείες έκανε το προϊόν χειρότερο από την άποψη των καταναλωτών - ιδίως όσον αφορά το απόρρητο.
Facebook has long claimed that its resources and scale are responsible for turning apps like Instagram and WhatsApp into giant billion-dollar platforms.millions users. However, researchers are looking at how for example, its market WhatsApp from Facebook and his decision to use WhatsApp user data later may have harmed consumers and ruined competitors 'competition by exploiting users' privacy.